کد خبر 1311259
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
گفتگوی تلفنی بایدن با رهبران اوکراین و ۹ کشور اروپای شرقی

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی بیش از یک ساعت با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی اش گفتگویی تلفنی داشت.

به گزارش مشرق، نیویورک پست گزارش داد، که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تماسی تلفنی به مدت ۷۶ دقیقه با زلنسکی داشته و بعد ازآن با رهبران ۹ کشور عضو ناتو در شرق اروپا هم گفتگویی تلفنی به مدت ۴۰ دقیقه داشته است.

یک مقام ارشد دولت بایدن به خبرنگاران گفت: می‌دانم در مطبوعات در مورد اینکه آیا در این گفتگوهای تلفنی بحث امتیاز دهی به روسیه وجود داشته است یا خیر مطرح شده است اما صراحتا چنین بحثی وجود نداشت.

پوتین و بایدن پیش تر گفتگویی با استفاده از ویدئو کنفرانس با یکدیگر داشتند. مقام آمریکایی تأیید کرد که بایدن با زلنسکی و مقامات اعضای حوزه اروپای شرقی ناتو تنها گفتگوهای صوتی داشته است.

این مقام گفت، بایدن دو روز صبر کرد تا با زلنسکی تماس بگیرد زیرا "بدیهی است که این رئیس جمهور آمریکا بسیاری از مسائل دیگر از جمله مسائل داخلی، سفرهای داخلی و سایر موارد را در دستور کار خود دارد. "

بر اساس بیانیه کاخ سفید درباره تماس بایدن با مقامات ۹ کشور جبهه شرقی ناتو، این رهبران به بحث در مورد روند تقویت  مواضع نظامی روسیه در امتداد مرز اوکراین و "نیاز به ارائه یک موضع متحد، آماده و قاطع ناتو به نفع دفاع دسته جمعی کشورهای متحد" پرداختند.

زلنسکی پس از گفتگو با بایدن، در توئیتی اعلام کرد که همتای آمریکایی‌اش درباره "مذاکرات خود با پوتین" توضیحاتی ارائه کرده است و افزود که آن‌ها "همچنین درباره قالب‌های احتمالی برای تلاشها برای حل و فصل درگیری در دونباس بحث کردند. " سخنگوی کاخ سفید پیشتر گزارشها درباره اینکه آمریکا به دنبال راضی کردن روسیه بوده را تکذیب کرد. این سخنگو گفت:بایدن به چشمان رئیس جمهور پوتین نگاه کرد و به او گفت که یک کشور نمی تواند به دیگری بگوید که مرزهایش را تغییر دهد. "

یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی غربی گفت: "من شتاب‌زده نتیجه نمی گیرم که بدترین سناریو از منظر سیاسی آنها همان سناریویی است که واشنگتن قصد دارد دنبال کند. "

یک مقام ناتو هم به فایننشال تایمز گفت: در حالی که همه آماده ورود به گفتگو هستند، هیچ امتیازی بر سر حفاظت از متحدانمان داده نمیشود. در مورد اوکراین، ما بر سر حق کشورها برای انتخاب مسیر خود مذاکره نمی کنیم.

به گزارش رویترز، همچنین رئیس دفتر زلنسکی پس از گفتگوی روز پنجشنبه این دو رهبر گفت، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اطمینان داد که نامزدی کی یف برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو در دستان خود این کشور است.

روسیه هر گونه برنامه ریزی برای حمله به اوکراین را رد کرده اما اوکراین و آمریکا را به رفتارهای بی ثبات کننده متهم می کند و به دنبال دریافت تضمین امنیتی در قبال عدم گسترش ناتو به سمت شرق بوده است.

اوکراین با چنین تضمینی مخالفت کرده و آن را نامشروع دانسته به نوبه خودش خواستار این تضمین است که هیچ تصمیم گیری در قالب یک توافق بر سر آینده اش بدون نقش آفرینی خودش اتخاذ نشود.

آندری یرماک، رئیس دفتر زلنسکی، به شبکه تلویزیونی ۱+۱ گفت: بایدن به وضوح گفت... هر گونه مذاکره، هر تصمیمی که به اوکراین مربوط شود، بدون نقش آفرینی خود  اوکراین نمی تواند اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: بایدن صراحتا گفت که تصمیم گیری در مورد الحاق اوکراین به ناتو تنها به عهده مردم اوکراین است، این کشور یک کشور مستقل و برخوردار از حاکمیت است. و  تصمیم به اوکراین و اعضای ناتو بستگی دارد.

در تماس مذکور به گفته زلنسکی، بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم به طول انجامید، رئیس جمهور اوکراین همچنین به بایدن گفت که "پیشنهادهای روشنی برای از انسداد خارج کردن روند صلح" در شرق اوکراین دارد و آماده است تا در قالب‌های مختلف درباره آنها بحث کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس